In de periode waarin ik het ketelontwerp heb gemaakt, materialen heb verzameld voor de ketel en bezig ben geweest met de schuif aansturing is er weinig aan de “echte” bouw van de locomotief gebeurd. Om wat meer vorm aan de locomotief te geven heb ik de rookkast gemaakt.
Voor de rookkast ben ik ervanuit gegaan dat de basis voor de ketel een 133 mm koperbuis gaat worden. Hiermee kon ik de diameter van de rookkast bepalen, rekening houdende met een dikke isolatie en nog een ketelbekleding. Het ontwerp is in onderstaande foto te zien.

De rookkast heb ik gemaakt van RVS. Van leden van de vereniging kreeg ik de tip om dit te doen omdat met name de rookkast gevoelig is voor roest door de afgewerkte stoom die door de rookkast de schoorsteen wordt ingeblazen.
Over de constructie van de rookkast was iedereen het niet helemaal eens, de ene gaf aan dat juist een dunne rookkast een mooi geluid gaf en een ander gaf weer aan dat juist een dikke rookkast een mooi geluid gaf. Aangezien ik van degelijkheid houd en extra massa juist wel fijn is heb ik gekozen voor een 4mm dikke rookkast met aan de voorzijde een ring om de deur heen. Het mooiste was geweest als er een buis was met een dergelijke dikte, alleen deze kon ik niet krijgen. De rookkastwand heeft een medelid op zijn werk voor mij door de rolmachine gehaald. Daarna qua diameter op maat gemaakt en met tig vastgelast.
De ring aan de voorzijde was uit een RVS plaat gelaserstraalt. De ring heb ik eerst de binnenzijde op maat gedraaid. Daarna de buitenzijde met een kraag en de dikte. De kraag heb ik eerst overmaats gehouden. De mantel van de rookkast kon ik er vervolgens omheen drukken.
De gerolde mantel van de vuurkist was niet helemaal rond. Doordat ik de ring met rookkastmantel in de draaibank kon houden en ik de tegencenter met een plaat tegen de rookkast aan kon duwen, kon ik de buitenzijde een stuk afdraaien.

De deur van de rookkast heb ik uit een schijf RVS gedraaid. Eerst had ik een plaat van 18mm dik laten lasersnijden en deze vervolgens in de draaibank op maat gemaakt. Uitdagend was een bolling in de deur te realiseren. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van Pytagoras en een mooie excel tabel. Om de deur wat glad te krijgen heb ik deze geschuurd.
Rookkaststoel
In het ontwerp van de GEA is een rookkaststoel te vinden die onder de rookkkast wordt geplaatst en waar de exhaust ook doorheen gaat. De afgewerkte stoom moet op een bepaald manier hier komen. Maar met de gesloten rookkaststoel zoals bij de GEA gegeven moet ik hiervoor helemaal door het frame heen. Dit lijkt me niet zo handig.
Op internet zijn verschillende afbeeldingen terug te vinden van Op internet zijn verschillende afbeeldingen terug te vinden van rookkaststoelen, en die zien er anders uit Om te komen tot een oplossing voor de rookkaststoel loop ik het internet af te gaan naar toe te passen ontwerpen. Hieronder wat afbeelding van de stoomtreinen van Katwijk ter inspiratie


Maar ook deze rookkasten lijken niet een goed oplossing voor het aansluiten van de leidingen voor de afgewerkte stoom, met als randvoorwaarde dat de stoom aan de onderzijde van de rookkast binnenkomt, zo laag mogelijk om de trek door de afgewerkte stoom zo efficient mogelijk te krij
Een ander alternatief is toch naar het ontwerp van de GEA te kijken en alleen van de voor en achterplaat gebruik te maken en de rookkaststoel aan de zijkant niet af te sluiten. Dit zoals in onderstaande afbeelding weergegeven.

Schoorsteen
De schoorsteen is uit verschillend onderdelen gemaakt. Deels is dit in elkaar gelast en een deel met zilversoldeer gesoldeerd.
Het bovenste deel van de schoorsteenpijp heb ik uit 1 mm rvs plaat gehaald. Op basis van de afmetingen van onder en bovenzijde en wat extra lengte heb ik een tapslopend plaat gemaakt. Deze heb ik eerst door de rollenbank gehaald. Om de tapse vorm er in te krijgen heb ik uit hardhout een kegelvormige doorn gemaakt. Vervolgens met kloppen heb ik de schoorsteen in de juist vorm gemaakt. De de aansluitnaad met een haakse slijper met dunne slijpschijf heb afgeslepen. Dit heb ik een aantal maal herhaald totdat de diameter van de pijp correct was.
De aansluitnaad heb ik vervolgens met tig lassen aan elkaar gelast. Om ervoor te zorgen dat de randen goed tegen elkaar aan kwamen heb ik de schoorsteen aan boven en onderzijde met ringen vastgezet. Op de doorn in de draaibank heb ik dit deel op lengte gemaakt.

Voor de onderzijde van de schoorsteen heb ik een stuk RVS staf gebruikt die ik taps heb afgedraaid. Dit stuk heb ik vervolgens op de kop in de freesbank geplaatst waarna ik de ronding van de rookkast (plus een extra plaatdikte voor de kraag) heb gefreest. De aansluiting van de schoorsteen met de rookkast heb ik gemaakt van een ronde RVS pijp met een wanddikte van 3mm. De pijp had een kleiner diameter en heb deze daarom iets platgeslagen. Voor de vorm van de kraag had ik een stuk papier gemaakt die ik op het stukje RVS had geplakt. De gaatjes en de vorm heb ik van het papier overgenomen.
Vervolgens voor de bovenzijde heb ik nog een ring gedraaid. Op onderstaande foto is de ronding van de rookkast nog niet in het voetstuk aangebracht en is deze nog niet vastgelast.

In de rookkast vervolgens met een gatenzaag een gat aangebracht van 38mm.
Scharnier en sluiting rookkastdeur
Het scharnier en de sluiting van de rookkastdeur heb ik gebruik gemaakt van RVS. Dit laat ik achteraf mooi blank. Hieronder het scharnier in wording
Voor het draaipunt heb ik busjes rond 7 gedraait. Vervolgens heb ik in de lebgte richting een stukje hieruit gefreest waar het platte staal in kon vallen. Vervolgens heb ik de stukjes met tig lassen aan elkaar gezet. Aangezien het allemaal klein is en ik nog niet zoveel laservaring heb, zit het in elkaar, maar misschien later nog eens overnieuw maken.

De balk voor de sluiting heb ik van rvs staf gemaakt. Hieronder een kijkje vanaf de achterkant van de rookkast waarbij het zicht belemmerd wordt door een steunbout die ik had aangebracht omdat een tap was afgekroken en die ik met een centerpons verwijderd heb.
